Wyrzuć to z siebie

Autor:

Nasza dusza i nasze ciało są ze sobą nierozerwalnie połączone. Codzienne sytuacje wywołują w nas myśli, które wpływają na pojawianie się różnych emocji. Nasze emocje zaś  popychają nas do różnych zachowań, które z kolei wpływają na nasze ciało.

Czy nasze emocje mogą mieć wpływ na nasze zdrowie fizyczne? Czy to, co dzieje się wewnątrz może przejawiać się na zewnątrz naszego organizmu?

Istnieje coraz więcej dowodów na to, że choroba fizyczna może być konsekwencją naszych myśli i emocji, a długotrwałe negatywne nastawienie do świata i ludzi, koncentrując się w określonym obszarze naszego ciała, może wywołać zmiany somatyczne.

Negatywne, często powtarzające się emocje mogą być równie szkodliwe dla nas, jak palenie papierosów czy niezdrowe odżywianie się. Dzieje się tak za sprawą przysadki mózgowej, która pod wpływem ciągłego napływu negatywnych emocji, zwiększa produkcję hormonów stresu (adrenaliny, noradrenaliny, kortyzolu i prolaktyny). Gdy ich poziom rośnie w naszym organizmie, aktywność komórek odpornościowych, chroniących nas przed chorobami, zostaje zahamowana.

Jak się okazuje, i jak zapewne wiele razy zdarzyło nam się to odczuć, każda nasza emocja wywołuje określoną reakcję organizmu.

Niekontrolowana albo ukrywana złość jest jedną z najbardziej toksycznych emocji wyniszczających nasz organizm. Częste ataki złości prowadzą do podwyższenia ciśnienia, egzemy, depresji czy astmy.  Każdy napad gniewu wpływa na nasze serce obciążająco – znacznie przyspiesza rytm pracy i ciśnienie krwi. Gdy gniew jest permanentny lub regularnie się powtarza może to prowadzić do choroby somatycznej. Natomiast skrywana, często pod płaszczykiem ugodowości,  złość, działa jak „cichy zabójca”. Emocje, które się w nas pojawiają, nie znikają „ot tak sobie”. Złość jest trudną emocją, którą wiele osób obawia się okazać. Może to wynikać z lęku przed nieprzyjemnymi doznaniami, które mogą się pojawić w konsekwencji wyjawienia swojej złości – kłótni z drugą osobą, konfrontacji z problemem, konieczności podjęcia niełatwej decyzji. Ale jeśli ta złość jest stale tłumiona, kumuluje się w ciele i może stać się istotnych czynnikiem w powstawaniu choroby nowotworowej.

Skoro silne emocje mogą w tak znaczącym stopniu wpływać na nasze zdrowie fizyczne sensowna wydaje się praca nad nimi, a co za tym idzie, praca nad samym sobą. To rodzi pytanie, na czym ta praca miałaby polegać? Czy rozwiązaniem jest stanie się obojętnym na otaczające nas trudne sytuacje i niedoświadczanie negatywnych uczuć? Czy może chodzi o to, aby zrozumieć kim się jest, zaakceptować to, nauczyć się sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które sprawiają, że pomimo napotykania negatywnych emocji, pełne wewnętrznej harmonii życie będzie możliwe?

Co możemy zrobić, kiedy pojawiają się negatywne emocje? Kiedy czujemy, że takie myśli zdobywają nad nami przewagę i trudno zapanować nam nad naszymi emocjami?

1.     Przerwa na oddech

Zatrzymajmy się na chwilę i weźmy kilka głębokich oddechów. Wraz z nimi powoli zacznie przychodzić poczucie możliwości wyboru w trudnej sytuacji, w której się znaleźliśmy.

2.     Zapisanie myśli na papierze

Przerwa pomiędzy myślą, a jej zapisaniem daje chwilę na zastanowienie się na jej znaczeniem. Co więcej spojrzenie na nasze myśli z innej perspektywy, pozwala spojrzeć na sytuację w sposób mniej emocjonalny, stresujący i „przygniatający”. Wystarczy usiąść i zapisać myśl, która się pojawiła i wywołała w nas negatywne uczucia i spróbować odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

Czy ta myśl przyszła mi do głowy automatycznie?

Czy jest obiektywna?

Może jest w niej coś, co można zakwestionować?

Co bym pomyślała o tej sprawie, w innej sytuacji?

Czy ją jakieś inne możliwości, wybory?

Jaką inną myślą mogę zastąpić tę zapisaną na papierze?

3.     Zapisanie negatywnego wydarzenia

To samo możemy zrobić z trudnym, nieprzyjemnym dla nas wydarzeniem czy sytuacją. Opisać ją i poszukać odpowiedzi na poniższe pytania:

Jakie to było doświadczenie?

Czy w momencie wydarzenia zdawałam sobie sprawę z nieprzyjemnych uczuć?

Jakie cielesne doznania towarzyszyły tej sytuacji

Jaki był mój nastrój, uczucia, myśli?

Jakie pojawiają się myśli teraz, gdy o tym piszę?

Każdy człowiek jest w stanie odnaleźć w sobie wolę do zmiany.  Choć czasem to długa i bardzo trudna droga. Ale, gdy odnajdziemy już w sobie na tyle siły, by próbować przeorganizować swoje zachowania, uczyć się inaczej przeżywać emocje, reagować w sposób nie krzywdzący SIEBIE i innych, nasze życie może stać się spokojne, satysfakcjonujące, szczęśliwe i zdrowe. Warto podjąć ten trud, gdyż każdy pokonany problem, nawet ten najmniejszy, każda odkryta ścieżka, każde nowe doświadczenie, pojawiające się w pracy nad sobą, wzbogacają nas i nasze relacje z bliskimi.

 

Magdalena Musiałowska-Paterek

Okiem
eksperta

Być może w tekstach, które piszą dla Ciebie psychologowie i terapeuci odnajdziesz siebie, swój problem, odkryjesz, że sytuacje tu opisane, to również Twoja historia…

WIĘCEJ

Moja
historia

Dziękujemy za to, że do nas tak licznie piszecie. Listy świadczą o tym, że jesteśmy Wam potrzebni.

WIĘCEJ

Chwila
dla siebie

Jeśli lubisz teksty z ukrytym przesłaniem, zajrzyj tu koniecznie! W tej rubryce obowiązuje jedna bardzo ważna reguła. Otóż bohaterem/bohaterką każdej historii… jesteś Ty.  Zebrane tu myśli, sentencje i historie pomogą Ci odkryć to czego jeszcze o sobie nie wiesz.

WIĘCEJ